Στις αρχές του 2017 τοποθετείται πλέον με σχετική ασφάλεια η δημοπράτηση της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, όπως αναφέρει ρεπορτάζ της έντυπης έκδοσης της Καθημερινής. Το έργο, που θα αλλάξει τη ζωή σε πυκνοκατοικημένες περιοχές της πρωτεύουσας όπως το Γαλάτσι, η Κυψέλη, η Καισαριανή και του Ζωγράφου θα κατασκευαστεί ως «κλασικό» δημόσιο έργο, με το 25% του προϋπολογισμού του –που αγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ– να καλύπτεται από κοινοτικούς πόρους και το υπόλοιπο από το Δημόσιο, μέσω δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Οι αιτίες για την πολύμηνη καθυστέρηση ήταν δύο. Από τη μια πλευρά, έπρεπε να ωριμάσει μελετητικά το τμήμα Ευαγγελισμού-Γουδί, το οποίο «προστέθηκε» στον σχεδιασμό στα τέλη του 2014. Οι μελέτες πραγματοποιούνται από την ίδια την Αττικό Μετρό, καθώς υπάρχει πολύτιμη εμπειρία στο προσωπικό της. Από την άλλη πλευρά, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών επέμενε για μήνες η κατασκευή του έργου να γίνει σε σύμπραξη με ιδιώτη. Στόχος της ήταν να μη χρειαστεί να δοθούν τα 400 εκατ. ευρώ της συμμετοχής του Δημοσίου από το ΕΣΠΑ, προκειμένου ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης να τα διοχετεύσει σε άλλα έργα και έτσι να ενισχύσει την «παραγωγική» του εικόνα. Ομως η πρόταση του υπουργού δεν έτυχε της στήριξης ούτε του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης (που έχει τον πρώτο λόγο στο ΕΣΠΑ), ούτε της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (χωρίς τη γενναία συμμετοχή της οποίας η εκτέλεση του έργου είναι αδύνατη). Ετσι τελικά ο κ. Σπίρτζης αναγκάστηκε αθόρυβα να υποχωρήσει.
Κόστος 1,5 δισ.
Πώς διαμορφώνεται, λοιπόν, η εικόνα; Η Γραμμή 4, στην εκδοχή που παρουσιάστηκε το 2014 και τελικά «προκρίθηκε» (14 σταθμοί, 12,5 χιλιόμετρα) θα κοστίσει 1,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 25% θα καλυφθεί από το ΕΣΠΑ και το υπόλοιπο από την ΕΤΕπ με μακροχρόνιο δανεισμό και ευνοϊκούς όρους (χαρακτηριστικό είναι ότι δίδεται 6ετής περίοδος χάριτος, δηλαδή η αποπληρωμή ξεκινά από τον 7ο χρόνο με πολύ χαμηλό επιτόκιο, κάτω του 2%).
Ο πρόεδρος της ΕΤΕπ έχει κατ’ αρχάς συμφωνήσει και πλέον αναμένονται η ολοκλήρωση της μελέτης κόστους-οφέλους του έργου και τα χρηματοοικονομικά, προκειμένου ο φάκελος του έργου να εγκριθεί από το διοικητικό συμβούλιο της ΕΤΕπ και να ανοίξει ο δρόμος για τη δημοπράτηση του έργου.
Οπως όλα δείχνουν, το πιθανότερο είναι ο διαγωνισμός να «βγει στον αέρα» στις αρχές του 2017, με την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Μέχρι να γίνει η προεπιλογή ανάμεσα στις εταιρείες που θα συμμετάσχουν, θα πρέπει να ολοκληρωθεί και η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου από την Αττικό Μετρό. Αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2017, ώστε τα έργα να ξεκινήσουν το 2018.
Υπενθυμίζεται ότι η α΄ φάση της νέας γραμμής του Μετρό ξεκινά από την περιοχή του Γαλατσίου (Αλσος Βεΐκου) και διαμέσου της Κυψέλης, του Γκύζη, των Εξαρχείων και του Κολωνακίου φθάνει στο ιστορικό κέντρο, και «ανεβαίνει» από Καισαριανή για Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδί. Η Γραμμή θα συναντά το υφιστάμενο δίκτυο σε δύο σημεία (σταθμοί Πανεπιστήμιο και Ευαγγελισμός), αλλά χωρίς φυσικά να απαιτηθεί η διακοπή λειτουργίας των άλλων γραμμών.
Εκτιμάται ότι το έργο χρειάζεται 7-8 χρόνια για να ολοκληρωθεί, διάστημα που η μέχρι τούδε εμπειρία αποδεικνύει ότι είναι… σχετικό, λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων και δυσάρεστων εκπλήξεων στο υπέδαφος.