«Βροχή» τα πρόστιμα για ασανσέρ που δεν έχουν επιθεωρηθεί

Βροχή ”πέφτουν ” το τελευταίο διάστημα τα ιδιαιτέρως υψηλά πρόστιμα,
από τις αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειών, σε διαχειριστές και
συντηρητές ανελκυστήρων για τη μη διενέργεια επιθεωρήσεων. Οι ιδιοκτήτες
προσπαθούν να αποφύγουν το κόστος της επιθεώρησης και περιορίζονται
μόνο στη δαπάνη της συντήρησης, ωστόσο η νομοθεσία απαγορεύει την
οποιαδήποτε παρέμβαση στους ανελκυστήρες αν δεν έχει προηγηθεί η
επιθεώρηση.

Η αδυναμία των ιδιοκτητών για επιθεωρήσεις του ασανσέρ, που συνδέεται
με την ασφάλεια τους, είναι ένα ακόμα ενδεικτικό στοιχείο της
οικονομικής πίεσης που νιώθουν χιλιάδες νοικοκυριά. Όμως, πέρα από το
σημαντικό θέμα της ασφάλειας, τα πρόστιμα είναι ”τσουχτερά” ήτοι 6.000
ευρώ στο συντηρητή και 1.500 ευρώ στο διαχειριστή. Ο εντοπισμός είναι
εύκολος καθώς από τα αρχεία που τηρούνται διαπιστώνεται αμέσως αν έχει
γίνει και πότε επιθεώρηση του ανελκυστήρα σε οποιαδήποτε πολυκατοικία.

Ιδιοκτήτες και συντηρητές έχουν αποδυθεί σε έναν αγώνα δρόμου
προκειμένου να δοθεί νέα παράταση στις επιθεωρήσεις και να μην
υποχρεωθούν να καταβάλλουν αυτά τα υπέρογκα πρόστιμα. Η τελευταία
προθεσμία που είχαν οι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων για επιθεώρηση των
ανελκυστήρων έχει λήξει εδώ και πολύ καιρό χωρίς, παρά τις έντονες
πιέσεις που υπήρξαν, να παραταθεί έκτοτε. Επιθεώρηση σημαίνει τον
περιοδικό έλεγχο, αναβάθμιση και καταχώρησης στην αρμόδια διεύθυνση των
Περιφερειών όλων των υφισταμένων ανελκυστήρων της χώρας που λειτουργούν
με προέγκριση εγκατάστασης και έχει συμπληρωθεί 30ετία από την
εγκατάστασή τους. 400.000 περίπου ανελκυστήρες δεν έχουν επιθεωρηθεί,
ούτε υπάρχουν σήμερα διαθέσιμα τα αναγκαία 3,5 δις ευρώ, για την
εκτέλεση εργασιών αναβάθμισης ανελκυστήρων, από νοικοκυριά τα οποία,
δυσκολεύονται να πληρώσουν ακόμη και τα κοινόχρηστα! Για το λόγο αυτό η
ΠΟΜΙΔΑ είχε αποστείλει επιστολή προς τις αρμόδιες υπηρεσίες ζητώντας την
παράταση των σχετικών προθεσμιών και την τροποποίηση των διαδικασιών
για του υφιστάμενους ανελκυστήρες. Το όλο θέμα, το οποίο περιπλέκεται
και με τη νέα διοικητική διαίρεση της χώρας, φαίνεται ότι επανεξετάζεται
συνολικά, για να τεθεί εξ υπαρχής σε νέα βάση. Η ΠΟΜΙΔΑ συμμετέχει και
σε όλες τις μεταγενέστερες επιτροπές που συνέστησε το Υπουργείο για τη
θέσπιση ενός νέου πλαισίου συντήρησης και επιθεώρησης των ανελκυστήρων.

Από 1.1.2009 είχε τεθεί σε ισχύ Κοινή Υπουργική Απόφαση που αφορά
στην εγκατάσταση, λειτουργία, συντήρηση και ασφάλεια των ανελκυστήρων,
νέων και υφιστάμενων. Η ΚΥΑ ρύθμιζε, κυρίως, τους κανόνες σχετικά με τις
συντηρήσεις των ανελκυστήρων, την έκδοση πιστοποιητικού περιοδικού
ελέγχου και τις καταχωρήσεις τους στα μητρώα των Περιφερειακών Ενοτήτων.
H KYA προέβλεπε ότι για τους παλαιούς, προ του 1999 ανελκυστήρες, ο
έλεγχος ασφαλείας θα γίνεται βάσει των προδιαγραφών του χρόνου
κατασκευής τους και όχι υποχρεωτικά βάσει του προτύπου των νέων
ανελκυστήρων. Κατά συνέπεια δεν απαιτείται υποχρεωτική εγκατάσταση
εσωτερικών θυρών ή κουρτίνας φωτοκύτταρων κλπ. σε παλαιούς ανελκυστήρες,
η οποία δημιουργούσε και το τεράστιο κόστος εκσυγχρονισμού τους, ή και
την αναγκαστική αντικατάσταση ολόκληρου του ανελκυστήρα.

Πότε πρέπει να γίνεται συντήρηση και πότε επιθεώρηση των
ανελκυστήρων; Σύμφωνα με ότι προέβλεπε η ΚΥΑ τα διαστήματα υποχρεωτικής
συντήρησης των ανελκυστήρων έχουν ως εξής:

1. Για μονοκατοικίες, κάθε δύο μήνες = 6 φορές ετησίως
2. Για πολυκατοικίες και ξενοδοχεία μέχρι 200 κλίνες, κάθε 45 ημέρες = 8 φορές ετησίως
3.
Για ανελκυστήρες σε δημόσια κτίρια, για ξενοδοχεία με περισσότερες από
200 κλίνες, για νοσοκομεία και για μεγάλα κτίρια, 2 φορές το μήνα = 24
φορές ετησίως

Τα διαστήματα διενέργειας περιοδικών ελέγχων ανελκυστήρων είναι:
1. μέχρι 6 στάσεις σε κτίρια με χρήση κατοικίας, κάθε 6 χρόνια
2. με περισσότερες από 6 στάσεις σε κτίρια με χρήση κατοικίας, κάθε 5 χρόνια
3. μέχρι 6 στάσεις σε κτίρια για επαγγελματική χρήση, κάθε 4 χρόνια
4. με περισσότερες στάσεις, σε επαγγ. κτίρια & ξενοδοχεία έως 200 κλινών κάθε 3 χρόνια
5. δημοσίων χώρων και κτιρίων, ξενοδοχείων με περισσότερες από 200 κλίνες κάθε χρόνο.

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο